I Sverige finns flera olika skatter och avgifter som påverkar kostnaden för att driva fordon med diesel, både rena transport-, last- och nyttofordon och de som klassas som lätta fordon eller tunga fordon. När man talar om ”förhöjd dieselskatt” kan man mena särskilda tillägg i fordonsskatten (så kallad malus / förhöjd fordonsskatt) eller skatter på bränslet (energiskatt, koldioxidskatt etc.). I den här artikeln förklarar vi hur reglerna ser ut, vilka fordon som berörs och hur man kan räkna på det. Vi behandlar också vad som gäller under 2025 och vilka förändringar som är planerade.

Hur mycket sänks dieselskatten 2025?

Inför 2025 beslutade regeringen att skatten på bensin och diesel skulle justeras vid två tillfällen, den 1 januari och den 1 juli, jämfört med de nivåer som tidigare hade fastställts. I promemorian ”Sänkt skatt på bensin och diesel 2025” framgår det att energi- och koldioxidskatterna ska sänkas för att minska den ekonomiska belastningen för konsumenter och företag som är beroende av fossila bränslen. Detta är extra viktigt att ha i åtanke när man ska köpa en transportbil oavsett om det handlar om att köpa en privat inför en flytt eller som företag för daglig bruk.

Samtidigt beslöt de att höja reduktionsplikten, det vill säga andelen förnybara bränslen i diesel och bensin, från och med den 1 juli 2025, vilket delvis motverkar den effekt som en skattesänkning annars skulle ha. Skatteverket bekräftar att en faktisk minskning av skatten på både bensin och diesel har skett den 1 juli 2025, men förändringarna är inte helt symmetriska. Vid årsskiftet höjdes dieselskatten med cirka 11 öre per liter inklusive moms jämfört med föregående nivå, medan det den 1 juli planeras en sänkning på ungefär 29 öre per liter inklusive moms, enligt flera beräkningar. Sammantaget innebär detta att dieselanvändare under 2025 kommer att märka en nettosänkning av bränsleskatten, men effekten blir inte fullt ut så tydlig på grund av den höjda reduktionsplikten och tidigare skattehöjningar, vilket gör att det faktiska utfallet beror både på tidpunkten för tankning och på förbrukningsvolymen.

Vad gäller för transportbilar särskilt?

När det gäller transportbilar finns flera faktorer som gör att effekten av en sänkt bränsleskatt inte alltid märks tydligt. Utöver själva dieselskatten påverkas dessa fordon av särskilda regler för fordonsskatt, där både vikt och koldioxidutsläpp spelar in. Nya transportbilar som drivs med diesel kan omfattas av malus under de första tre åren, vilket innebär en extra kostnad för fordon med höga utsläpp. Det finns också ett särskilt bränsletillägg för dieselfordon som räknas ut baserat på utsläppsnivån, vilket ytterligare kan öka skatten.

För vissa företag kan dock särskilda undantag eller rabatter mildra kostnaden. Ett exempel är jordbruksdiesel, där delar av skatten kan återbetalas för verksamheter inom jord- och skogsbruk. Andra yrkesmässiga användningar kan också omfattas av särskilda regler eller avdrag. Därför är det viktigt för företagare att se över just sitt fordonsregister och sina bränslekostnader, eftersom kombinationen av bränsleskatt, fordonsskatt och eventuella tillägg varierar beroende på typ av transportbil och hur den används.

Hur räknar man ut dieselskatten?

Att räkna ut den totala kostnaden för diesel (som vi folkmun kallas för dieselskatt) handlar inte bara om en enhetlig skatt specifikt för just dieselbilar, den består av flera delar, nämligen energiskatt, koldioxidskatt och moms på skatterna. Men om vi talar om fordonsskatt för dieselbilar och transportfordon, finns det särskilda komponenter och tillägg att beakta.

Delkomponenter i fordonsskatten för dieselfordon

När ett dieselfordon ska beskattas (i de fall det omfattas) används följande delar enligt Transportstyrelsens uppgifter.

  • Grundbelopp – Alla fordon betalar ett grundbelopp, oavsett utsläpp.
  • Koldioxidkomponent / koldioxidbelopp – Beroende på hur många gram koldioxid (g CO₂/km) fordonet släpper ut, multiplicerat med en schablonbelopp per gram.
  • Bränsletillägg för dieselfordon – För fordon tagna i trafik 1 juli 2018 eller senare används ett tillägg där antalet gram CO₂ multipliceras med 13,52 kr per gram.
  • Miljötillägg – Dieselfordon får också ett fast miljötillägg (250 kr för fordon tagna i trafik efter 1 januari 2008).
  • Malus / förhöjd koldioxidbelopp under de första tre åren – Vissa nya fordon med höga utsläpp (bensin, diesel, lätta lastbilar osv.) får ett förhöjt koldioxidbelopp under de tre första skatteåren. 

Det betyder att den totala fordonsskatten för en dieseltransportbil blir summan genom denna enkla formel.

Grundbelopp + koldioxidbelopp + bränsletillägg + miljötillägg + ev. maluskomponent

Exempelberäkning på fordonskatt för en lätt lastbil

Antag att du har en lätt lastbil som släpper ut 120 g CO₂/km och är registrerad efter 2022. Då ser beräkningen ut som så här.

  1. Grundbeloppet (t.ex. 360 kr)
  2. Koldioxidbelopp: (120 – gränsvärdet) × kr/gram
  3. Bränsletillägg: 120 g × 13,52 kr/g
  4. Miljötillägg: 250 kr
  5. Om fordonet är ny och omfattas: extra malustillägg

Notera att de exakta beloppen (kr/gram) och gränsvärden ändras över åren, så du måste använda aktuella tabeller. Se Skatteverkets eller Transportstyrelsens tabeller för gällande år.

Bränsleskatt + momseffekt

Utöver fordonsskatten har du kostnaden för diesel, där skatten utgör en betydande del av priset vid pump. I 2025 kan man räkna med att skatterna (energiskatt, koldioxidskatt och moms) står för cirka 43 % av priset för diesel vid pumpen.

För att räkna ut skatten på själva bränslet snabbt kan du göra följande kalkyl.

  • Ta energiskatt + koldioxidskatt per liter
  • Lägg moms på summan (eftersom moms tas på totalbeloppet)
  • Den totala dieselskatt per liter är summan av dessa delar

Transportbranschen måste alltså räkna både bränsleskatt och fordonsskatt när man kalkylerar kostnader för att få en rättvis bild av helheten. Men med de ökade kostnaderna av transportbilar så väljer många företagare att införskaffa hybrida transportbilar där drift och ägande kostnaderna kan vara något lägre beroende på verksamheten.

Som du märker, för att förstå hur den förhöjda dieselskatten fungerar för transportbilar kräver det att man skiljer på bränsleskatten och fordonsskatten och beaktar särskilda tillägg såsom malus och bränsletillägg. Under 2025 har det skett flera justeringar av skatten på diesel och bensin, med både höjningar och sänkningar. Detta i sin tur gör att effekten för transportföretag blir väldigt blandad.

Källor:

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter/nyheterinompunktskatter/2025/nyheterinompunktskatter/sanktskattpabensinochdiesel1juli2025.5.6e1dd38d196873bc1e146d1.html

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/skatter-och-avgifter/fordonsskatt/skattens-storlek/

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring