Hur fungerar självkörande bilar? Självkörande fordon tar sig fram utan någon mänsklig hjälp, där de använder sig av radar, sensorer, GPS och kamera för att navigera och styra. Autonoma eller självkörande fordon kan resultera i en mer säker trafik där olyckorna minimeras. Även miljöpåverkan minskas och kollektivtrafiken görs mer tillgänglig. Dock finns det en viktig punkt att tänka på – vem bör ställas till svars om en olycka inträffar?

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring

Så blir bilen självkörande

För att personbilen ska kunna ta sig fram själv använder den kameror som läser av trafikskyltar samt trafikljus. Den kan då snabbt upptäcka om trafikanter befinner sig i närheten av bilen. Sensorer och radar gör det också möjligt för den självkörande bilen att tolka omgivningen, inklusive trafikmiljö och bilavstånd. GPS är ett effektivt verktyg för att läsa av position och skapa en optimal färdrutt. Om hinder uppkommer i vägen läser sensorerna av detta och skickar då en signal till styrsystemet. Fordonet kan då bromsa eller väja för hindret.

Självkörningsnivåer – Från ingen automation till full automation

Självkörande bilar klassificeras efter olika nivåer av automation, från ingen automation (nivå 0) till full automation (nivå 5). Dessa nivåer beskriver hur mycket kontroll och ansvar bilen tar över från föraren, samt under vilka förhållanden bilen kan köra självständigt. Här är en översikt över de olika självkörningsnivåerna:

  1. Nivå 0 – Ingen automation
    • Föraren har full kontroll över bilen hela tiden. Bilen kan ha varningssystem, men det finns inga automatiserade körfunktioner.
  2. Nivå 1 – Förarassistans
    • Bilen kan assistera med antingen styrning eller acceleration/inbromsning. Exempel inkluderar adaptiv farthållare och filhållningsassistans, men föraren måste vara uppmärksam och redo att ta över.
  3. Nivå 2 – Delvis automation
    • Bilen kan kontrollera både styrning och acceleration/inbromsning samtidigt under vissa förhållanden, men föraren måste fortfarande övervaka körningen och vara redo att ingripa när som helst. Exempel är Teslas Autopilot och Volvo Pilot Assist.
  4. Nivå 3 – Villkorad automation
    • Bilen kan hantera alla aspekter av körningen under vissa förhållanden utan att föraren behöver övervaka, men föraren måste kunna ta över när systemet begär det. Ett exempel är Audi Traffic Jam Pilot.
  5. Nivå 4 – Hög automation
    • Bilen kan köra helt själv under specifika förhållanden eller i vissa områden (t.ex. inom en stadskärna eller motorvägar) utan mänsklig inblandning. Om systemet når sin gräns kan det be om att föraren tar över, men om föraren inte svarar kan bilen säkert stanna av sig själv.
  6. Nivå 5 – Full automation
    • Bilen kan hantera alla aspekter av körningen i alla förhållanden utan någon mänsklig inblandning. Föraren blir en passagerare och bilen behöver ingen mänsklig övervakning eller ingripande alls.

Vem tar ansvar?

Om en olycka sker med ett självkörande fordon kan det vara svårt att avgöra vems ansvaret är. I vårt rättssystem brukar den som orsakat en trafikolycka ställas till svars, med böter eller fängelse som möjliga rättsliga påföljder. Innan vi släpper ut självkörande fordon i trafiken behöver vi därför utforma nya trafiklagar och lösa ansvarsfrågan. Det är också dyrt att utveckla ny teknik, och att realisera autonoma fordon i trafik kräver dessutom stora samhällsinvesteringar.

Fördelar med autonoma fordon

I de flesta fall beror trafikolyckor på mänskligt agerande, där en fjärdedel av alla dödsfall i Sveriges trafik orsakas av drog- eller alkoholrelaterade olyckor. Om fler förarlösa fordon införs kan mängden olyckor minska drastiskt, då förarna inte distraheras av ljus, ljud eller rörelse. Autonoma fordon påverkas inte av droger, stress eller alkohol och här finns ingen förare som kan somna vid ratten.