En vanlig fundering bland nya elbilsägare är hur värmen fungerar. Eftersom elbilar inte har en traditionell förbränningsmotor som alstrar spillvärme måste värmesystemet byggas på alternativa sätt. Tekniken har utvecklats snabbt och moderna elbilar är idag väl rustade för kallt klimat. Det många tänker inte på är att värmen är inte bara viktig för komforten i kupén, utan också för att batteriet ska fungera effektivt. I den här artikeln förklarar vi hur uppvärmningen fungerar, hur den påverkar räckvidden och vilka smarta lösningar som finns för att minska energiförbrukningen under kalla dagar.

Tekniken bakom värmen i elbilar

Eftersom en elbil saknar avgasrör och motortemperatur från bränsleförbränning används istället elvärmare eller värmepumpar.

  • Elvärmare (PTC-element) – Fungerar som ett stort elektriskt värmeelement, ungefär som i en hårtork eller kupévärmare. Den värmer luften direkt men drar relativt mycket energi från batteriet.
  • Värmepump – En mer energieffektiv lösning som fungerar på samma sätt som en luftvärmepump i ett hus helt enkelt. Den flyttar värmeenergi istället för att bara skapa den, vilket gör att den förbrukar mindre el. I moderna elbilar är detta standardlösningen idag.
  • Batterivärmare – Utöver kupévärmen finns även system för att värma upp batteriet, särskilt viktigt vid laddning i kallt väder för att cellerna ska fungera rätt och inte ta skada.

Många tillverkare använder sig av flera av dessa lösningar för att få ett system som fungerar både energieffektivt och pålitligt under alla förhållanden. I praktiken innebär det att värmepumpen används som huvudsaklig värmekälla vid normal vinterkyla, eftersom den då kan hålla både kupé och batteri i rätt temperatur med relativt låg energiförbrukning. När temperaturen sjunker kraftigt och värmepumpens effektivitet minskar, kopplas den elektriska värmaren in som ett stöd för att snabbt höja temperaturen istället. Denna kombination gör att elbilar kan ge en jämn värme även under sträng kyla, samtidigt som man undviker att batteriet dräneras i onödan under mildare vinterdagar.

Vi tror att det kan vara intressant för dig att läsa hur mycket en elbil drar i kilowatt totalt också?

Påverkan på räckvidden

Att producera värme i en elbil kostar energi, det kan vi nog alla konstatera. Därmed under vintern kan det märkas tydligt i form av kortare körsträcka. Eftersom kupévärmen drivs direkt från bilens batteri påverkar det hur långt man kan köra mellan laddningarna. Tester från bland annat Energimyndigheten visar att räckvidden på vissa modeller kan minska med 10 till 30 procent i kallt klimat, men skillnaderna mellan olika bilar kan variera väldigt mycket. Hur mycket värmen påverkar beror på flera faktorer som körstil, utomhustemperatur, om bilen är förvärmd vid start och framför allt vilken typ av värmeteknik den använder.

Kort sagt så är elbilar med värmepump generellt är mer energieffektiva på vintern, särskilt vid längre resor i minusgrader. Därför är det klokt att som köpare kontrollera vilken typ av värmesystem en elbil är utrustad med, eftersom det kan påverka både komfort, räckvidd och driftskostnad under kalla månader. Detta kan vara extra viktigt att fråga om man köper en begagnad elbil med några år på nacken och därmed något äldre teknik.

Smart användning av värmen

För att minska energiförbrukningen finns flera funktioner som underlättar i vardagen.

  • Förvärmning – Bilen kan ställas in att värma kupén medan den fortfarande är inkopplad i laddaren. Då används elnätet istället för batteriet.
  • Zonvärme – Istället för att värma hela kupén kan många elbilar rikta värmen till förarplatsen, vilket sparar energi vid kortare resor.
  • Styrning via app – Många bilar erbjuder fjärrstyrd klimatanläggning där föraren kan starta värmen via mobilen innan resan.

Genom att använda dessa funktioner kan man både spara batteri och höja komforten.

Elbilar klarar kylan trots myter

Så, hur fungerar värmen i en elbil? Kort sagt med hjälp av elvärmare och värmepumpar, där tekniken har utvecklats snabbt de senaste åren. Även om värmesystemet påverkar räckvidden under vintern, särskilt i extrem kyla, finns flera smarta lösningar som gör att elbilar klarar svenskt klimat bra. Med funktioner som förvärmning, appstyrd kupévärme och effektiva värmepumpar kan dagens elbilsägare köra tryggt året runt.

Källor: 

https://alltomelbil.se/data-fran-18-000-elbilar-styrkan-med-varmepump-pa-vintern/

https://www.automotorsport.se/nyheter/data-sa-mycket-minskar-rackvidden-i-kyla/

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring