Hur gör man om en bil till A traktor? En A-traktor är ett populärt transportmedel hos ungdomar. Vanliga personbilar kan byggas om till A-traktorer, och reglerna för A-traktorer ändrades för några år sedan för att underlätta. En mopedbil kan kosta mer än 200 000 kronor, men att göra om en personbil till en A-traktor kan gå på så lite som 50 000 kronor.

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring

Regleringar för att göra om en bil till A traktor

Tidigare fanns regler kring att bilens hastighet endast fick vara högst tio kilometer i timmen, när bilen var inställd på lägsta växeln samtidigt som motorn var på två tredjedelar av sitt maxvarv. Det skapade behovet av en extra växellåda för automatbilar. Det gamla kravet på nedväxling släpptes dock relativt nyligen, och det är nu enklare att bygga en egen A-traktor med hjälp av omprogrammering av motorstyrningen. Då kan bilen inte gå fortare än 30 km/h.

Tack vare de nya reglerna har nu många börjat skapa A-traktorer av sportiga och fina bilar. Bland de märken som används går det att hitta Audi, Porsche Cayenne och Mercedes. De mest populära bilmärkena som används för att byggas om till a-traktorer är dock Volvo, Nissan, BMW och Suzuki.

Regler för ombyggnad

När du bygger en A-traktor behöver du följa alla de regler som gäller för fordonet. Det ska anpassas så att det inte är avsett för befordran av gods eller personer. Detta går att göra genom att ändra den yttre karosseriformen på fordonet eller begränsa den som redan finns. Har A-traktorn en tjänstevikt som ligger på högst två ton, och om mindre än sextio procent av tjänstevikten är vilande på drivhjulen, ska fordonet vara försett med ett barlastflak som ger tillräcklig barlast. A-traktorn måste ha en dragkrok, men numera behöver det inte finnas ett flak på bilen. Går det att öppna bakdörrarna behöver de begränsas, eller så bör fordonets baksäten förstängas på annat sätt.