Egentligen går det lika bra att kalla givare för sensorer för det är vad det handlar om. Däremot används ordet givare för att just beskriva termen i fordonssammanhang. Det finns många givare i en bil och de har samtliga sina unika egenskaper. Vad är en givare i bil? Givarna har det gemensamma syftet att leverera information från diverse system i bilen.
Nyfiken på vad din bil är värd?
Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.
Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare
Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning
Pengarna på kontot direkt
Gratis värdering online
Personliga bud av våra inköpare
Betalning och upphämtning inom 24h
Företag eller privatperson?
Vår tjänst vänder sig till er alla
Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet
Pengarna på kontot direkt vid hämtning
Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring
Vilken uppgift har bilens givare?
Det huvudsakliga syftet med givare i en personbil är att ge dig information om olika system som återfinns i bilen. Du har exempelvis givare i bil som indikerar oljenivå, temperatur och tryck för att nämna några. Givarna tar alltså emot olika typer av data som är avgörande för att bilen ska fungera som den ska. I grunden är alla givare i bilen en form av elektronisk komponent som synkroniseras till bilens kabelnät. Kontakten mellan sensor och nät är gjord av koppar.
Kan givare i bil gå sönder?
Alla givare i bilen utsätts för påtagligt slitage precis som övriga reservdelar och komponenter som finns i fordonet. Skulle en bilgivare börja strula är det viktigt att åtgärda det omgående eftersom du annars riskerar att även andra fel uppstår i bilen. Beroende på vilken bilgivare det rör sig om kan utbytet vara mer krävande. Vissa givare är nämligen mer komplicerade än andra att byta ut och det kan ibland krävas fler reparationsmoment.
Bör bilens givare bytas ut i förebyggande syfte?
Om du köper en begagnad bil är det alltid viktigt att se över bytesintervallerna under årens lopp. Finns det ingen information om gjorda byten kan du be din verkstad att se över givarna. I många fall är rekommendationen att byta ut givare i bilen för att undvika fel eller problem med motorn. Särskilt viktigt är det att säkerställa korrekt funktion för temperaturgivare för kylare och givaren som mäter lufttätheten i motorn.
Hur ofta bör givare bytas ut och underhållas?
Viktiga givare som syresensorer (O2-sensorer) och luftmassemätare (MAF-sensorer) bör kontrolleras och eventuellt bytas ut var 8 000 till 16 000 mil. Regelbundet underhåll, såsom att rengöra givarna och kontrollera deras anslutningar, kan göra att de inte behöver bytas lika ofta.
Vid större serviceintervaller, som vanligtvis sker var 3 000 till 6 000 mil, brukar givare kontrolleras och vid behov bytas ut. Detta underhåll ingår ofta i de större servicear som utförs av en auktoriserad verkstad. Det kostar runt 500 till 2000 kronor att byta ut givare beroende på givare och bilmodell. Genom att hålla sig till serviceintervallerna fungerar bilen som den ska och bränsleförbrukningen blir inte sämre.