Frågan om elbilars säkerhet dyker ofta upp i diskussioner, inte minst när det kommer till bränder som ofta når löpsedlarna. Bilder på brinnande fordon får lätt spridning, men hur vanligt är det egentligen att en elbil brinner i Sverige? Sanningen är att statistiken visar att det är betydligt mer sällsynt än många tror. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) inträffade det mellan 2018 och 2022 totalt 371 bränder eller brandtillbud i el- och hybridfordon. Det kan jämföras med de tusentals bränder som varje år rapporteras i bensin- och dieselfordon. Sett till att det nu finns hundratusentals laddbara bilar i Sverige är antalet incidenter alltså mycket lågt.
Statistik för elbilsbränder
År 2022 rapporterades ungefär 23 bränder i elbilar i Sverige, enligt MSB:s uppgifter. Samma år skedde över 3 300 bränder i fossildrivna bilar, vilket visar att den stora majoriteten av bilbränder fortfarande sker i traditionella fordon. Sätter man siffrorna i relation till den växande elbilsflottan, som då omfattade flera hundratusen laddbara fordon. Så blir det tydligt att risken för brand i en elbil är en bråkdel av risken i en bensin- eller dieselbil. Trots det bör man vara medveten om att statistiken omfattar olika typer av händelser. Alla bränder beror inte på tekniska fel, i vissa fall handlar det om anlagda bränder eller yttre påverkan, vilket ytterligare nyanserar bilden av risknivån.
Internationella jämförelser förstärker samma slutsats. En global sammanställning visar att det under det senaste decenniet har dokumenterats omkring 500 fall av så kallad termisk rusning i elbilsbatterier, alltså en situation där en battericell överhettas och orsakar en kedjereaktion. Detta ska jämföras med att det idag finns över 20 miljoner elbilar i trafik världen över, med antal som växer snabbt för varje år. Statistiken pekar därför tydligt på att bränder i elbilsbatterier är extremt ovanliga, särskilt i förhållande till den stora globala elbilsflottan.
Varför uppstår elbilsbränder?
De flesta bränder i elbilar har samma grundorsaker som i andra typer av fordon, vilket innebär alltså trafikolyckor, elektriska fel eller yttre påverkan. Skillnaden är att när det gäller elbilar hamnar fokus ofta på batteripaketet som är både svårare att släcka samt farligare allmänt. Dagens batterier är dock byggda med mycket höga säkerhetskrav och är konstruerade för att motstå hårda påfrestningar. De innehåller kylsystem som reglerar temperaturen, sensornätverk som kontinuerligt övervakar spänning och värme, samt automatiska brytare som kan koppla ifrån hela batteriet om något avviker från de normala parametrarna. Skulle en enskild cell skadas eller överhettas finns dessutom fysiska barriärer och kemiska skydd som ska förhindra att problemet sprids vidare till övriga celler, något som gör så kallad termisk rusning mycket sällsynt i moderna elbilar.
Läs gärna också artikeln hur fungerar en elbil?.
Även räddningstjänsterna i Sverige har under de senaste åren anpassat sina rutiner för att kunna hantera den nya tekniken. Vid en olycka där en elbil är inblandad används bland annat specialanpassade vattenbehållare eller släckmetoder för att kyla ner batteripaketet och förhindra att temperaturen fortsätter stiga efter en kollision. MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har dessutom deltagit i flera internationella projekt och forskningsprogram som studerar hur elbilsbränder bäst förebyggs och hanteras. Genom detta arbete har man utvecklat mer detaljerade riktlinjer för insatspersonal, vilket innebär att både den tekniska utvecklingen i fordonen och samhällets beredskap successivt stärker säkerheten kring elbilar.
Utvecklingen fortsätter framåt
Trots att antalet elbilar i Sverige ökat explosionsartat de senaste åren har antalet rapporterade bränder inte följt samma trend. Tvärtom pekar myndigheter på att risken för brand i en elbil är låg och i flera fall lägre än i konventionella fordon . Tekniken går snabbt framåt och nya generationer batterier testas under hårdare internationella standarder för att garantera säkerheten.
För bilägare är det också värt att notera att bilens ålder ofta är en större riskfaktor än vilken drivlina den har. Äldre fordon har generellt mer slitage på elsystem, bränsleledningar, kablar och packningar, vilket ökar risken för tekniska fel som kan leda till brand. Det gäller både bensin- och dieseldrivna bilar samt elbilar där batteriets skyddssystem och isolering kan vara mer utsatta efter många år i drift. Statistiken visar att brandrisken är störst i fordon som har flera år på nacken och inte alltid servas regelbundet.
Det betyder samtidigt att en välskött elbil med dokumenterad servicehistorik och korrekt laddutrustning är ett tryggt val även när den köps begagnad. Många elbilar säljs dessutom vidare med gällande batterigaranti, vilket ger extra trygghet för köparen. Därför behöver man inte vara rädd för att köpa en begagnad elbil, tvärtom kan det vara ett klokt alternativ för att få lägre inköpspris med lång livslängd och låga underhållskostnader. Med rätt service och användning kan en elbil fortsätta vara både säker och driftsäker långt upp i åren, precis som en traditionell bil med god servicevana.
Risken finns men den är låg
Så, för att besvara frågan ”hur många elbilar har brunnit i Sverige?”, kan vi säga som så att det rör sig om ett tiotal per år, vilket är mycket lågt sett till den snabbt växande elbilsflottan. Den stora majoriteten av elbilsägare kommer aldrig att uppleva en brand. Med moderna säkerhetssystem, starka myndighetsrutiner och kontinuerlig teknikutveckling finns det därför all anledning att känna trygghet i att köra elbil, både idag och i framtiden.
Källor:
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
https://alltomelbil.se/msb-rapporten-risken-att-en-elbil-brinner-har-minskat/
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilsbrander-ar-ovanliga-menar-svensk-myndighet
Nyfiken på vad din bil är värd?
Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.
Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare
Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning
Pengarna på kontot direkt
Gratis värdering online
Personliga bud av våra inköpare
Betalning och upphämtning inom 24h
Företag eller privatperson?
Vår tjänst vänder sig till er alla
Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet
Pengarna på kontot direkt vid hämtning
Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring