Elbilar blir allt mer populära, och vi vill tydliggöra vad som gäller för hur man servar en elbil. Att sköta om en elbil kräver färre besök på verkstaden och medför generellt sett lägre kostnader jämfört med bilar som har förbränningsmotorer.

När det kommer till att utföra service eller reparationer på en elbil är det inte mer kostsamt än att göra det på en bil med förbränningsmotor. Eftersom elbilar inte har en förbränningsmotor med många rörliga delar som kan bli slitna eller gå sönder, tenderar servicekostnaderna att vara lägre.

Elbilar har vanligtvis serviceintervaller på 1 år, och under servicen kontrolleras olika aspekter såsom batteriets hälsa och korrekt funktion av ladduttaget. Om bilen inte har några problem, är det oftast bara kupéfiltret som behöver bytas ut. Men hur servar man en elbil mer konkret? Det går vi igenom här nedan.

Så servar man en elbil

När du tar din elbil till inspektionsservice kommer olika områden att granskas noggrant. Det inkluderar batteriet, drivlinan, och elektroniken samt karossen. Under servicen kommer även vissa komponenter att bytas ut för att säkerställa optimal prestanda och säkerhet. Det innefattar byte av bromsvätska, kontroll av batteri kylvätska och byte av invändiga filter. På så sätt kan du vara säker på att din elbil fungerar smidigt och att dess komponenter är i gott skick.

Att vårda, serva och underhålla din bil är viktigt av flera skäl. För det första hjälper det till att bevara värdet på din bil, men det är också en viktig säkerhetsåtgärd. Även om elbilar har färre slitagedelar är regelbundna kontroller av bilen nödvändiga för att säkerställa dess pålitlighet och undvika oväntade problem.

Varför är det billigare att serva en elbil?

I allmänhet beror det på att underhållet av en elbil är enklare, även om den fortfarande har delar som slits, som däck och bromsar. Tack vare den tekniska konstruktionen finns det flera komponenter som en traditionell bil har, men som en elbil helt enkelt inte behöver. Färre rörliga delar minskar risken för slitage och därmed behovet av att byta ut delar. Dessutom behöver du inte byta motorolja på en elbil.

Serviceintervall för elbilar

Nedan är en lista över de vanligaste elbilarna i Sverige 2024, tillsammans med deras registrerade antal och rekommenderade serviceintervall:

Bilmodell

Antal registrerade bilar Serviceintervall

Tesla Model 3

20,499

Var 2 år eller 3,000 mil (rekommenderat)

Kia e-Niro

13,027

Var 1 år eller 1,500 mil

Volkswagen ID.4

12,384

Var 1 år eller 1,500 mil

Nissan Leaf

11,268

Var 1 år eller 2,400 mil

Renault Zoe

9,456

Var 1 år eller 3,000 mil

MG ZS EV

8,124

Var 1 år eller 2,400 mil

Tesla Model Y

7,853

Var 2 år eller 3,000 mil
(rekommenderat)

Audi e-tron

6,789

Var 2 år eller 3,000 mil

Hyundai Kona Electric

5,432

Var 2 år eller 3,000 mil

Polestar 2

5,214

Var 2 år eller 3,000 mil

 

Läs mer: Vilken elbil ska man köpa 2023?

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring