Vad heter det system som gör så hjulen inte slirar? Moderna bilar har ett stort antal säkerhetssystem. Som ABS, ESP, körfältsassistans, nödbromsassistans och så vidare. Säkerhetssystemen ABS och ESP är ganska vanliga i bilar – det har funnits i bilar i årtionden. Men på senare år har fler säkerhetsfunktioner tillkommit. För att komplicera detta ytterligare har dessutom olika bilmärken diverse namn på systemen – i grund och botten fungerar systemen på samma sätt. De har bara olika namn.
System som gör så hjulen inte slirar
ESP (Electronic Stability Program) – Hindrar att bilen får sladd, det kan också gå under namnet ESC. Detta säkerhetssystem är standard i alla nyare bilar och har egentligen varit det sedan millenium skiftet. ESP har som syfte att se till att minska bilens benägenhet att förlora grepp i kurvor, vilket leder till förlorad kontroll över fordonet. ESP mäter allt som sker i bilen, från hjulens hastighet, fordonets rörelse till rattrörelse. Sedan förstår bilens säkerhetssystem med hjälp av avancerad matematik när bilen börjar sladda och kommer då förhindra det. Detta sker inom loppet av en tiondels sekund.
Antispinn/Traction control – När du trycker på gaspedalen måste däcken överföra all kraft från motorn till marken – och däcken har inte alltid tillräckligt med grepp, vilket leder till att greppet förloras. Resultatet blir att hjulen slirar på marken och du kommer ingenvart. Antispinnsystemet försöker förhindra detta genom att ge mindre kraft till hjulen. Detta görs vanligtvis genom att minska motoreffekten eller bromsa hjulen individuellt. Systemet bygger på en ganska enkel princip. Genom att jämföra dess rotationshastighet med bilens hastighet räknar systemet snabbt ut om hjulet snurrar snabbare än det borde i den aktuella körsituationen.
Ny teknik – avancerad antisladd med adaptiv styrning och sensorer
I nyare bilar, särskilt elbilar och laddhybrider används allt oftare avancerade antisladdsystem som kombinerar ESP med adaptiv momentfördelning (torque vectoring) och vägfriktionssensorer. Tekniken analyserar väglag, däckens grepp och bilens rörelser i realtid och kan fördela kraften individuellt till varje hjul, inte bara bromsa eller strypa motoreffekten. Under 2024 har flera tillverkare lanserat uppdaterade versioner av dessa system där data från väder- och navigationssystem påverkar hur antispinnsystemet reagerar redan innan du hinner slira. Det innebär ännu bättre kontroll, särskilt i kurvor och vid halt väglag.
Viktigt att tänka på
Även om dessa säkerhetssystem har hjälpt oss ett antal gånger, är det inte en ersättning för att köra försiktigt – i synnerhet under höst/vinter när väglaget är så förrådande. Tänk alltid på att köra defensivt och säkert.
Nyfiken på vad din bil är värd?
Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.
Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare
Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning
Pengarna på kontot direkt
Gratis värdering online
Personliga bud av våra inköpare
Betalning och upphämtning inom 24h
Företag eller privatperson?
Vår tjänst vänder sig till er alla
Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet
Pengarna på kontot direkt vid hämtning
Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring