Vad är DSG Volkswagen? Det är en växellåda som Volkswagen AG, VAG hade licens på i början. Det var endast i VAG koncernens bilar som DSG installerades. DSG är en växellåda som gör att det går att uppnå en snabbare växlingsfas genom att växellådan består av olika delar som samarbetar med varandra.

DSG står för Direct-Shift Gearbox och är en växellåda som är elektroniskt styrd. Växellådan har dubbla kopplingar och två stycken ingående axlar. DSG-växellådan är installerad i många bilar som Volkswagen tillverkar. DSG-växellådan gjorde debut i en Volkswagen Golf 2003.

Det var då den första växellådan som var automatisk och som installerades i en bil som massproducerades till gemene man. Fram till dags dato har det producerats mängder med DSG växellådor.

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring

Volkswagen AG införde DSG i flera av deras bilmodeller

I en DSG-växellåda som från första början var licenserad till Volkswagen AG är det i princip två separata manuella växellådor och kopplingar som är sammansatta till en enhet. Allt ihop arbetar tillsammans som en enda enhet. Det finns två typer av DSG-växellådor, en sexväxlad DSG-växellåda och en sjuväxlad DSG.

Volkswagen bilar som har en DSG-växellåda är bland annat Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volkswagen Touran, Audi A3, Audi TT 8N. DSG finns inte i alla modeller utan endast i bilar i ett visst årsintervall.

DSG möjliggör en snabbare växlingsfas

DSG-växellådans i- och urkoppling sker helt automatiskt. Valet av utväxlingsförhållandena sköts även de via helt automatiskt alternativt semiautomatiskt med antingen rattpaddlar eller en väljarväxelspak. Den främsta fördelen med DSG är den sammanhängande överföringen av roterande vridmoment som uppnås via två växelaxlar och två kopplingar.

I DSG-växellådan är alltid den ena växel aktiverad medan den andra är redo att kunna aktiveras. Det gör att en snabbare växlingsfas kan uppnås och det behövs ingen momentomvandlare som det behövs i en konventionell planetväxelbaserad växellåda som är automatisk.