Vad kostar Formel 1 däck? En uppsättning däck kostar knappt 100 000 kronor och nästan 40 000 däck går åt under säsongen. Under säsongen för 2022 kan ett F1-team lägga ner 1,6 miljarder kronor på en Formel 1-bil (betydligt mer än en personbil), om man räknar med transportkostnader och inflation.

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring

Vad finns det för typer av Formel 1 däck?

Blå: Däck för regn.

Grön: Intermediates.

Orange: Hårda.

Vit: Mellanhårda.

Gul: Mjuka.

Röd: Supermjuka.

Lila: Ultramjuka.

Dyra delar

Delarna i en Formel 1-bil är dyra i sig. Ratten kostar 565 000 kronor, vingar fram- och baktill kostar två miljoner kronor. De dyraste delarna av bilen är karossen, motorn och transmissionen, som kan kosta 110 miljoner kronor var. Att den sammanlagda summan för en Formel 1-bil blir hög är alltså inte så märkligt.

Chassit är den centrala delen i en F1-bil, och alla övriga delar som vingarna är fastsatta vid chassit. Målet med hela fordonet är att skapa ett skyddande skal runt föraren. Därför behöver en F1-bil vara i princip oförstörbar, fem gånger lättare än stål och samtidigt dubbelt så starkt. En F1-bil består därför av tolv lager starkt kolfiber. Chassit väger oftast cirka 35 kilo, men det måste bära vikten av alla andra komponenter samtidigt som det behöver klara av en stor mängd aerodynamiskt tryck.

Ny eller begagnad?

Priset på en Formel 1-bil är också beroende av om du är intresserad av en ny eller begagnad sådan. En komplett F1-bil som har historia och ändå är redo att köras kan bli riktigt dyr. Om du vill ha en Schumacher-Ferrari eller en Senna-McLaren kan du få betala minst fem miljoner dollar, eller 56 miljoner kronor på auktion. Dessa bilar är för det mesta körbara i teorin, men i praktiken bör du helst undvika att köra sådana äldre dyrgripar. De innehåller känslig racing-teknologi och bara själva körandet i sig minskar värdet på en vintage F1-bil, till och med om du lyckas undvika att köra den in i räcket.