Det finns egentligen fyra orsaker till att elbilar är dyra: det finns ingen stor begagnatmarknad, batterierna är dyra att tillverka och dyra att byta ut, samt att de flest elbilar är nya eller bara ett par år gamla. Efterfrågan är också stor.

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring

Liten marknad på begagnade elbilar

Elbilar i sig är inget nytt, men det är under de senaste fem åren som elbilen har blivit en vanlig syn på vägarna. Så gott som alla bilmärken har en elbilsmodell eller planerar att tillverka en elbil. Men så var det inte för 15-20 år sedan. Den första Teslan kom 2008, men det tog flera år innan den verkligen kom ut på marknaden. Sedan hackade de andra bilmärkena på. Det medför att de elbilar som kan köpas begagnade idag ändå är relativt nya. Förutom att efterfrågan på en begagnad elbil också är mycket stor. Om fem-tio år kommer det att finnas många fler elbilar att välja mellan och priset kommer då att gå ner.

Elbilar är dyra på grund av batteriet

En vanlig bil drivs med hjälp av bensin eller diesel, medan elbilen går på el. För att elen ska lagras krävs ett stort batteri. Det är dyrt att tillverka bilbatterier till elbilar och kräver metallen litium. Först ska litium brytas. Sedan fraktas till en fabrik och slutligen omvandlas för att kunna användas till bilbatteri. Det kostar sedan ungefär 100 000 kronor att byta batteri på en elbil.

Men vad påverkar priset just nu?

Även om elbilar historiskt varit dyra, sjunker priserna snabbt tack vare fallande batterikostnader och hård konkurrens på marknaden. Enligt IEA sjönk genomsnittspriset per batteripaket med mer än 25 % mellan 2023 och 2024, mycket på grund av minskade råvarupriser och effektivare produktion. IEA rapporterar vidare att kostnaden per kWh tillverkningen gick ned med 20 % samma period, vilket är den största minskningen sedan 2017 . Globalt förväntas batterikostnaden nå under 80 USD/kWh till 2026, en nivå där elbilar bedöms nå prisparitet med motsvarande fossilbilar. LFP-batterier, särskilt vanliga i Kina är idag cirka 20 % billigare än konventionella NMC-celler och håller längre.

Vid sidan av förbättrad teknik pressas priserna ner av tilltagande global konkurrens, särskilt från kinesiska tillverkare. BYD och andra aktörer erbjuder modeller under 10 000 USD i Kina, vilket skapar stor press även globalt .

Het bilmarknad

Efterfrågan på bilar, både elbilar och fossildrivna bilar är mycket stor. Efterfrågan är större än utbudet. Problem i omvärlden, som coronapandemin och kriget i Ukraina, har medfört att leveransen av olika delar som bilindustri behöver från Asien har försenats. Eller inte kommit alls. Höga priser på fossilt bränsle har också medför att många vill köpa en elbil för att kunna tanka på el istället för bensin eller diesel. Kombinationen av långa leveranstider, stor efterfrågan, för lite bilar på begagnatmarknaden och dyr bensin gör att elbilarna blir dyra.