Fylla på kylarvätska? Att veta hur man fyller på bilen med kylarvätska är inte helt enkelt, men det är avgörande för att hålla kylsystemets funktioner i toppform. Det är en ganska enkel uppgift som – när den görs rätt, kan förhindra att din motor överhettas och spara några kronor. Läs vår enkla steg för steg guide.

Här är stegen du tar när du ska fylla på kylarvätska i din bil:

  • Låt motorn svalna efter att du har stängt av fordonet.
  • Hitta kylaren eller kylvätskebehållaren.
  • Ta bort kylaren eller kylarlocket.
  • Töm den gamla kylvätskan (om det krävs)
  • Tillsätt din kylarvätska.
  • Kontrollera om det finns läckor.
  • Utför ett motoröverhettningstest. (genom att starta bilen som vanligt och se hur temperaturen beter sig)

Tänk på att använda kylvätska enligt tillverkarens rekommendationer. Om du använder fel kylarvätska kan de leda till motorskador.

Så gör du för att fylla på kylarvätska

  1. Låt motorn svalna – Se till att din motor är helt kall. Detta kan ta några minuter till en halvtimme.
  2. Hitta kylaren eller kylvätskebehållaren – kylvätskebehållaren är en genomskinlig vit behållare med ett metall eller svart skruvlock och slangar som ansluter den till kylaren. Den är vanligtvis framtill på motorn (bakom grillen), på en del bilar finns den baktill motorn.
  3. Ta bort kylarlocket – Öppna huven och lokalisera ditt fordons kylare eller kylarlock. Dessa lock ser vanligtvis mer ovala ut än andra cirkulära lock i motorrummet. (beror dock på bilmodell).
  4. Töm den gamla kylvätskan (om det krävs) – det är inte ofta som det krävs att man tömmer den gamla kylvätskan om den inte är kontaminerad eller inte har rätt vatten / kylvätska blandning.
  5. Tillsätt din kylvätska – Innan du fyller på kylvätskan, kontrollera först de minsta (MIN) och max (MAX) linjerna som finns på sidan av behållaren.
  6. Kontrollera om det finns läckor – Att leta efter läckor kan vanligtvis göras när kylaren fylls på med kylvätska.
  7. Testa om motorn överhettas – När du har slutfört de föregående stegen, stäng motorhuven och starta om ditt fordon. Låt din motor gå tills värme/kylningsmätaren på instrumentbrädan når normal driftstemperatur.

Vad händer om du har för lite kylarvätska?

Att ha för lite kylarvätska kan leda till allvarliga problem med bilens motor.

Överhettning: Om det finns för lite kylarvätska kan motorn bli överhettad eftersom den inte kan kylas ordentligt. Det kan skada motorn och kräva kostsamma reparationer.

Slitage: Kylarvätskan hjälper till att smörja rörliga delar i motorn. Om det finns för lite kylarvätska kan oljefilmerna bli för tunna och skapa friktion mellan delarna. Detta kan slita snabbt på motorn och minska dess livslängd.

Är glykol och kylarvätska samma sak?

Nej, glykol och kylarvätska är inte exakt samma sak, men de är nära relaterade. Kylarvätska är en blandning av glykol och vatten. Glykolens huvudsakliga syfte är att höja kokpunkten och sänka fryspunkten för att förhindra att kylarvätskan fryser när motorn är kall. Detta är viktigt för att skydda motorn och kylsystemet.

 Läs mer: Hur ofta ska man byta olja i bilen?

Nyfiken på vad din bil är värd?

Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.

Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare

Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning

Pengarna på kontot direkt

Gratis värdering online

Personliga bud av våra inköpare

Betalning och upphämtning inom 24h

Företag eller privatperson?

Vår tjänst vänder sig till er alla

Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet

Pengarna på kontot direkt vid hämtning

Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring