Vart sitter bromsoket?
Bromsoket sitter över rotorn som en klämma. Inuti varje bromsok finns ett par metallplattor bundna med friktionsmaterial, dessa kallas bromsbelägg. De yttre bromsbeläggen är på utsidan av rotorerna (mot trottoarkanten) och de inre bromsbeläggen på insidan (mot fordonet).
När du trampar på bromsen skapar bromsvätska från huvudcylindern ett hydrauliskt tryck på en eller flera kolvar i bromsoket, vilket tvingar beläggen mot rotorn. Bromsbeläggen har ytor med hög friktion och vars syfte är att sakta ner rotorn eller till och med få den att stanna helt. När rotorn saktar ner eller stannar, gör hjulet det också, eftersom de är fästa vid varandra.
Två typer av bromsok
När man talar om bromsok gäller det generellt två typer: Flytande- och fasta bromsok.
Flytande – Rör sig in och ut i förhållande till rotorn och har en eller två kolvar endast på insidan av rotorn. När bromsarna aktiveras – aktiveras trycket kolen på hela bromsoket, detta skapar motstånd från bromsbeläggen på rotorns båda sidor.
Fasta – Som namnet antyder, rör sig inte, utan har snarare kolvar installerade på motsatta sidor av rotorn. Fasta bromsok är att föredra för sin prestanda, men de är dyrare än den flytande varianten. Vissa högpresterande fasta bromsok har två eller flera par kolvar installerade på varje sida av rotorn – vissa har så många som sex par totalt. Tänk på att du behöver specialverktyg när du arbetar med bromsok, speciellt när du byter bromsbelägg.
Nyfiken på vad din bil är värd?
Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.
Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare
Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning
Pengarna på kontot direkt
Gratis värdering online
Personliga bud av våra inköpare
Betalning och upphämtning inom 24h
Företag eller privatperson?
Vår tjänst vänder sig till er alla
Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet
Pengarna på kontot direkt vid hämtning
Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring