Elbilar blir allt mer populära, och vi vill tydliggöra vad som gäller för hur man servar en elbil. Att sköta om en elbil kräver färre besök på verkstaden och medför generellt sett lägre kostnader jämfört med bilar som har förbränningsmotorer.
När det kommer till att utföra service eller reparationer på en elbil är det inte mer kostsamt än att göra det på en bil med förbränningsmotor. Eftersom elbilar inte har en förbränningsmotor med många rörliga delar som kan bli slitna eller gå sönder, tenderar servicekostnaderna att vara lägre.
Elbilar har vanligtvis serviceintervaller på 1 år, och under servicen kontrolleras olika aspekter såsom batteriets hälsa och korrekt funktion av ladduttaget. Om bilen inte har några problem, är det oftast bara kupéfiltret som behöver bytas ut. Men hur servar man en elbil mer konkret? Det går vi igenom här nedan.
Så servar man en elbil
När du tar din elbil till inspektionsservice kommer olika områden att granskas noggrant. Det inkluderar batteriet, drivlinan, och elektroniken samt karossen. Under servicen kommer även vissa komponenter att bytas ut för att säkerställa optimal prestanda och säkerhet. Det innefattar byte av bromsvätska, kontroll av batteri kylvätska och byte av invändiga filter. På så sätt kan du vara säker på att din elbil fungerar smidigt och att dess komponenter är i gott skick.
Att vårda, serva och underhålla din bil är viktigt av flera skäl. För det första hjälper det till att bevara värdet på din bil, men det är också en viktig säkerhetsåtgärd. Även om elbilar har färre slitagedelar är regelbundna kontroller av bilen nödvändiga för att säkerställa dess pålitlighet och undvika oväntade problem.
Varför är det billigare att serva en elbil?
I allmänhet beror det på att underhållet av en elbil är enklare, även om den fortfarande har delar som slits, som däck och bromsar. Tack vare den tekniska konstruktionen finns det flera komponenter som en traditionell bil har, men som en elbil helt enkelt inte behöver. Färre rörliga delar minskar risken för slitage och därmed behovet av att byta ut delar. Dessutom behöver du inte byta motorolja på en elbil.
Serviceintervall för elbilar
Nedan är en lista över de vanligaste elbilarna i Sverige 2024, tillsammans med deras registrerade antal och rekommenderade serviceintervall:
Bilmodell |
Antal registrerade bilar | Serviceintervall |
Tesla Model 3 |
20,499 |
Var 2 år eller 3,000 mil (rekommenderat) |
Kia e-Niro |
13,027 |
Var 1 år eller 1,500 mil |
Volkswagen ID.4 |
12,384 |
Var 1 år eller 1,500 mil |
Nissan Leaf |
11,268 |
Var 1 år eller 2,400 mil |
Renault Zoe |
9,456 |
Var 1 år eller 3,000 mil |
MG ZS EV |
8,124 |
Var 1 år eller 2,400 mil |
Tesla Model Y |
7,853 |
Var 2 år eller 3,000 mil |
Audi e-tron |
6,789 |
Var 2 år eller 3,000 mil |
Hyundai Kona Electric |
5,432 |
Var 2 år eller 3,000 mil |
Polestar 2 |
5,214 |
Var 2 år eller 3,000 mil |
Läs mer: Vilken elbil ska man köpa 2023?
Nyfiken på vad din bil är värd?
Låt oss värdera din bil inför försäljning eller bilbyte.
Personliga bud online hos landets Sveriges största bilhandlare
Hämtning inom 24h i hela landet vid försäljning
Pengarna på kontot direkt
Gratis värdering online
Personliga bud av våra inköpare
Betalning och upphämtning inom 24h
Företag eller privatperson?
Vår tjänst vänder sig till er alla
Sälj till oss, vi hämtar bilen inom 24h i hela landet
Pengarna på kontot direkt vid hämtning
Vi löser ditt billån, fixar ägarbytet och avslutar din bilförsäkring